Deze website is deel van www.bruggelokaal.be.


di 29/01/2013 - 15:18 (bron: de redactie.beEind vorig jaar hield een ogenschijnlijk onschuldig filmpje wereldwijd miljoenen mensen in de ban. Te zien was hoe een arend kwam aangevlogen in een Canadees park en probeerde om een baby op het gras mee te graaien. En hoewel achteraf werd bekendgemaakt dat de beelden bewerkt waren, bleef het filmpje scoren op YouTube. En daar kunnen enkele studenten van profiteren.

Tot dusver werd het filmpje 41 miljoen keer bekeken. Toen de stijgende populariteit werd ontdekt, besloot de school gebruik te maken van Google AdSense. Daarmee reikt Google 1 dollar uit per 1.000 keer dat een filmpje wordt bekeken. In theorie zou de school dus 41.000 euro kunnen incasseren. "Maar het zal toch minder zijn", zegt Claude Arsenault, de woordvoerder van de school. "We hebben de AdSense immers pas ingeschakeld toen we het filmpje overal zagen opduiken."

Hoe dan ook zal de school veel geld krijgen voor het filmpje. "En daar willen we ook iets mee doen", gaat Arsenault verder. "Het geld voor onszelf houden kunnen we niet. De software waarmee de beelden werden gemaakt, krijgen we tegen een voordelig tarief en we mogen er geen commerciële dingen mee doen. Al het geld moet opnieuw geïnvesteerd worden in het onderwijs." En dat is exact wat de filmschool zal doen. "We gaan het geld aanbieden als een studiebeurs voor enkele van onze toekomstige studenten."

Een maand na de feiten blijft Normand Archambault - een van de makers van het filmpje - onder de indruk van de commotie. "Het geeft mij een goed gevoel te weten dat we hiermee onze school op de kaart hebben gezet", zegt hij in de Montreal Gazette. "Het is ook waanzinnig dat dit het best bekeken filmpje is dat ooit in Quebec is gemaakt.. Ik ben nog steeds sprakeloos."

Professioneel gezien heeft de arend de vier studenten geen windeieren gelegd. "We hebben verschillende aanbiedingen gehad van kleinere softwarebedrijven", bekent Archambault. "Maar we willen ons eerst en vooral concentreren op ons eindwerk." De kans dat ze hiermee het succes van hun arend evenaren is klein. "Het wordt niets realistisch, maar eerder iets artistiek."



Dit YouTube-filmpje is waanzinnig populair, want in minder dan een week zagen al bijna 25 miljoen mensen hoe medewerkers van een afhaalrestaurant reageren als ze een wagen zien voorbijrijden zonder bestuurder. Rahat Hossain is de man die verantwoordelijk is voor het filmpje. Op de beelden is te zien hoe hij met behulp van een ingenieus kostuum transformeert in een zetel, waardoor het lijkt alsof er helemaal niemand in de auto zit. Aan de passagierszijde is er een camera geïnstalleerd. Op die manier worden de vertwijfelde gezichten van de restaurantmedewerkers in beeld gebracht. (bron: vrt-deredactie.be)

 

 Klik  DE WERELD IN BEELD  !

 

Nieuwe (computer)woorden in Van Dale

smartphone retweeten wordfeuden

youtube  amazing mind :  Robert Aarschoot

Een gekende weg in Noorwegen

Spectaculaire route, wel niet zo gezellig en veilig om daar te rijden, vooral 's nachts en zonder verlichting...