Deze website is deel van www.bruggelokaal.be.

3. vreemde berichten4

Het filmpje bestaat (zie hieronder): daar geen probleem!

MAAR

geloof vooral niet dat je steunt met gewoon te kijken...!

Meer uitleg...

Op het eerste gezicht lijkt de film een reclamespot voor het bewuste ziekenhuis, maar het zit anders. Het is een geraffineerde en originele reclamefilm voor Medline Industries, Inc., een onderneming die medische artikelen verkoopt. Bij Medline moest men vorig jaar een nieuw merk in de markt zetten, de ‘Generation Pink exam gloves’, vervaardigd van vinyl met ‘een unieke zachtheid’. Op zijn website belooft Medline dat van elke verkochte doos een dollar naar de National Breast Cancer Foundation gaat.

Medline vond het ziekenhuis in Portland bereid aan de promotiefilm mee te werken. Het medische mes sneed zodoende aan twee kanten: niet alleen Medline werd er financieel wijzer van, maar ook de borstkankerbeweging, als ik het zo even mag noemen. ( In de Verenigde Staten spreekt men van ‘breast cancer awareness’.)

Nu baart internet niet alleen aardige filmpjes, maar ook mythes. Eén ervan – die de mensen elkaar ook in Nederland gretig doorgeven – is dat Medline een hoge extra donatie aan het ziekenhuis en het borstkankeronderzoek zal geven zodra meer dan een miljoen ‘views’ van het filmpje op YouTube zijn geregistreerd. Ook om die reden sturen mensen elkaar dit filmpje toe: het is de onweerstaanbare, charitatieve impuls, bekend gevolg van allerlei ramspoed.

Helaas, dát klopt niet. Het idee werd de wereld in geholpen door de schoonmoeder van Emily Somers, de vrouw bij Medline die de hele campagne bedacht.

Schoonmama was trots en liet op internet weten wat haar schoondochter allemaal bereikt had. Medline sprak het tegen: men had een half miljoen aan het borstkankeronderzoek gedoneerd, plus een deel van de verkoop, maar er kwam geen bonus bij een miljoen kijkers.

Kleine ontnuchtering.

(bron: NRC)